SDE

August 23, 2012

Dinner Menu - Hari Raya Kedua

Petang hari raya kedua, Mr Hubby suruh masak... Masak untuk Bapak, kan Bapak dah lama tak makan masakan anak yang sorang ni.... Petang tu Mr Hubby and Abang pi pasar beli ikan tenggiri dan udang...

Seperti biasa, kampung di Johor, so Akak and I pun masak lah masakan orang Johor. Asam pedas Johor style...

Asam Pedas Ikan Tenggiri Johor 

Kalau nak cuba masak asam pedas seperti di dalam gambar ni, boleh lah cuba recipe di bawah. Saya masak ikut bahan2 yang ada di dapur masa tu... Sukatan tertentu memang lah tak ada, semua agak2 aje...


Udang Goreng Kunyit

Makan dengan sup sayur dan nasi panas2... Masa tu baru lepas hujan, nikmatnya....

Petang tu Mak Long buat buah melaka, so kami jadikan dessert lah. Alamak lupa nak snap gambar buah melaka lah....



Recipe Asam Pedas Ikan Tenggiri Johor

Bahan2:

4 keping ikan tenggiri (hari ni saya gunakan kepala ikan tenggiri)
1 biji bawang besar
4 biji bawang merah
3 biji bawang putih
3 sudu besar cili kisar
10 biji kacang bendi
Sedikit lada hitam
1" halia
1" lengkuas
1 genggam daun kesom
Air asam secukup nya
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara cara membuatnya:

1. Kisar semua bawang, halis dan lengkuas. Lada hitam di tumbuk kasar.
2. Ikan di cuci bersih
3. Panaskan minyak dan tumis bahan yang telah di kisar berserta dengan lada hitam. Masukkan cili kisar. Masak sehingga naik minyak.
4. Masukkan ikan dan tambah air asam. Setelah mendidih, masukkan kacang bendi. Masukkan garam.
5. Setelah ikan masak, tutup api dan hidangkan.

~ Selamat mencuba ~




















No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Letz Chat

Followers

Follow by Email